Follow Us On

מאפיינים עיצוביים של הגנים המדורגים
על הר הכרמל

ראיון עם פאריבורז סהבא אדריכל הגנים הבהאים

התוכנית להפוך את מדרון הכרמל כולו לגן פורח, אשר יקיף ויקשט את מקדש הבאב, נולדה עוד בשנות ה-50, כאשר הוקם המקדש. תשעה גנים מדורגים (טרסות) ראשוניים נבנו וכוסו בצמחייה, בעוד שאר השטח המתין למועד המתאים לפיתוחו. עם השנים הושלם רצף הבעלות של הבהאים על הקרקע מראש ההר ועד למרגלותיו.

בשנת 1987 הוחלט במרכז הבהאי כי הגיעה העת להשלמת הגנים. מר פאריבורז סהבא היה האדריכל שנבחר להתמודד עם הדרישות האסתטיות והרוחניות הגבוהות, כמו גם עם תנאי השטח הקשים. מר סהבא עמד בדיוק לפני סיום עשר שנים של עבודות ההקמה של "היכל הלוטוס" הבהאי בניו דלהי שבהודו, שזכה לכינוי "הטאג' מהאל של זמננו". להלן ראיון עם מר סהבא, המופיע באלבום "מקדש הבהאים והגנים על הכרמל", בהוצאת עמותת התיירות של חיפה.

ראיון עם פאריבורז סהבא אדריכל

עמותת התיירות חיפה

מה היו מקורות ההשראה שלך בעיצוב הגנים?

ההשראה העיקרית שלי הייתה סיפור חייו הקצר והטראגי של הבאב. במשרדי מוצבת תמונה של המבצר הקודר בו היה כלוא בתא חשוך, שלא הואר אף בנר אחד. שוביו רצו לכבות את אורו הרוחני, אך שמש זו זרחה בצד אחר של העולם, בגן שמיימי ומוצף אור על הר הכרמל המרהיב, ששמו "כרם-אל", כה הולם אותו.

מקור השראה נוסף היה מקדש הבאב עצמו, בעיצובו של האדריכל המבריק וויליאם סאת'רלנד מקסוול. המקדש האלגנטי והמיוחד ממזג את סגנונות המזרח והמערב בדרך ייחודית ומרגשת. מסיבה זו אנו מכנים את המקדש "מלכת הכרמל". הוא הפך לסמלה של חיפה והוא קרוב מאד לליבם של תושביה.

גם הגנים שמסביב למקדש הבאב, אותם עיצב שוגי אפנדי, היוו השראה עבורי. הם פשוטים, אלגנטיים ומסוגננים, ומשרים אווירה רוחנית. הניגוד בין הירוק העמוק של הברושים, הירוק הבוהק של הדשא והגדר החיה שביניהם יוצר מופע מושלם של ירוק, שהיה צבעו של הבאב – שתמיד לבש ירוק. הגנים מביאים את ניחוחות עצי הברוש והתפוז של שיראז, הגיאומטריה המופלאה של גני קשמיר ויופיים של הגנים האנגלים. כל המביט בהם חש משהו מיוחד, גם אם אינו מכיר את ההיסטוריה והמשמעות הרוחנית העומדת מאחוריהם.

מהי המשמעות הרוחנית של הגנים?

הגנים הנם למעשה הוקרה למקדש הבאב. מטרתם לייפות ולהעצים את המקדש, ולכוון את המתבונן אליו. מספר הטרסות מזכיר את 18 תלמידיו הראשונים של הבאב, שאותם כינה "אותיות חיי". הצירוף ח"י בערבית, כמו גם בעברית, משמעותו חיים וערכו הנומרי 18. אני רואה בגנים סמל של יופי, שלמות ותקווה, כפי שאיחל הבאב לכל יושבי תבל.

התייחסת לאור כאל מרכיב חשוב בעיצוב הגנים מהו תפקידו?

האור הוא האלמנט המרכזי בעיצוב. בשעות הלילה הקשתות המוארות מעל המקדש ומתחתיו יוצרות תחושה של גלי אור הנובעים ממנו. באור יום, תחושת הזרימה מושגת מקרני השמש המחלחלות מבעד לברושים ומשתקפות בדשא הבוהק.

נוסף לאור, גם למים יש נוכחות בולטת.

רימת המים מלווה אותך לכל אורך הגנים. הם מושכים אליהם ציפורים, וההרמוניה של המים והציוצים יוצרת מיסוך מושלם בפני רעשי העיר, ומעניקה את הרוגע הנחוץ להתנתקות משגרת היום-יום. עם זאת, חיסכון במים היה מרכיב חשוב בתכנון. ערכנו מחקר מעמיק למציאת צמחים עמידים ביובש, ונעזרנו במיטב המומחים ובטכנולוגיות המתקדמות ביותר. מערכת ההשקיה שלנו חסכונית במיוחד והמים במזרקות ממוחזרים.

האם יש משמעות לבחירת הצמחים?

דבר בגנים אינו מקרי. שתלנו גן ניסיוני וערכנו מעקב של שנים אחר הצמחים המתאימים ביותר לקרקע, לזווית השמש, לכיוון הרוח ולקרבה אל הים. צבע היה השיקול המרכזי, כיוון שצבע הוא בעצם ביטוי של אור. יצרנו שילובים לכל עונה: יש לדוגמא עונה סגולה, כאשר עצי הג'קרנדה פורחים והחבלבל מכסה את הקרקע, עונה אדומה, צהובה וורודה.

מה מייצגים האלמנטים הקישוטיים השונים?

עיטורי האבן והמתכת משמשים לנוי בלבד ואין להם משמעות דתית. יש בגנים אלפי פריטים, שעוצבו בהתאמה למוטיבים שמופיעים במקדש הבאב. המעקות, לדוגמה, משקפים את החלונות המעוטרים שבכיפה. הרעיון העיצובי הוא הרמוניה בין מזרח ומערב, חדש וישן, מודרני וקלאסי.

נראה כי האבן היא האלמנט השליט בעיצוב הגנים

הקפדתי לבחור חומרים ששייכים לסביבה וטבעיים להר. השתמשנו רק באבן מקומית, שנחצבה בגליל. חלק מהעבודות בוצע באיטליה, באמצעות ציוד ממוחשב שאינו קיים בארץ. כנראה שזו הייתה הפעם הראשונה שאבן מיוצאת מישראל לאיטליה!

כיצד התמודדת עם המדרון התלול?

עשיתי זאת באמצעות בניית טרסות קעורות. כדי לגשר על 225 המטרים מהתחתית לפסגה, תוך שימוש מינימלי במבנים וחומות, חצבנו לתוך ההר במקום לבלוט מחוצה לו. הנוף הייחודי יוצר מיזוג דרמטי של ים, הר ושמיים. עבורי, 18 המדרגות מהוות שלבים בסולם המוביל אל המפגש הרוחני עם מקדש הבאב, ומסמלות עבור עולי הרגל את עליית הנשמה לשמיים. אלה אינם רק גנים ליופי – אלה גנים לנפש.

דילוג לתוכן